SKOLAN

KLASSISK CAMPUSANDA

Lundsbergs skola erbjuder undervisning för internatelever och dagelever från grundskolans årskurs 9 fram till gymnasieexamen. I en vacker och naturnära miljö som skiljer sig från den traditionella skolvärldens bedriver vi internatskoleverksamhet med levande traditioner och blicken fäst mot framtiden.

Undervisning på internatskolor:

Vi omsätter modern forskning i praktiken för att skapa en framgångsrik skola.

Skolan har höga förväntningar på elevernas studier.

Lärarna är välutbildade och dokumenterat skickliga i sin yrkesutövning, de får kontinuerlig fortbildning och uppdateras i aktuell skolforskning.

Undervisningen bedrivs i små elevgrupper där alla elever har möjlighet till återkoppling.

Uppföljning av elevernas studieresultat sker regelbundet och eleverna får stöd i sin studieplanering av sin studiehandledare.

GRUNDSKOLAN – ÅK 9

Är du intresserad av att få en riktigt god kunskapsgrund att bygga vidare på och en naturlig övergång till gymnasiet – då är Lundsbergs skola något för dig. På Lundsberg känns steget mellan grundskolan och gymnasiet inte så stort. Gemenskapen på elevhemmen gör att eleverna får en mjuk övergång mellan skolformerna. Vi anpassar undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov. Den stimulerar också elevernas kreativitet, vetgirighet och självförtroende samt viljan till att pröva egna idéer och lösa problem. En av de stora fördelarna med vår skola är att boendet erbjuder en levande social gemenskap som ger trygghet och utvecklar lusten att lära. Vi verkar i en omgivning med många kunskapskällor.

ANSÖK EKONOMISKA VILLKOR

EKONOMI

På Lundsbergs skola är det ofta intresset för entreprenörskap och ett eget företagande som blir den naturliga inkörsporten till Ekonomiprogrammet, vilket i sin tur gärna väcker tankar kring samhälls- och företagsekonomi ur ett mer internationellt perspektiv. Att förstå hur olika länders ekonomier hänger samman och påverkas av varandra är ofta en spännande och värdefull insikt. Vad är det som styr handeln mellan nationer? Vilka lagar är det som gäller? Hur blir lagarna till? Vilken roll spelar företagen i samhället? Hur startar man ett företag? Hur driver man ett företag? Lägg därtill privatjuridik och psykologi och du märker att Ekonomiprogrammet innehåller en mängd intressanta ämnen och frågeställningar att studera.

NATURVETENSKAP

Här studerar vi allt från Hållsjöns näringsstatus utifrån fiskfjällsanalys till planeternas och stjärnhimlens skönhet. Vare sig hösten är som mörkast eller vårvinterkvällarna som allra mest kylslagna, blir blotta vandringen upp till observatoriet en upplevelse i sig. Att väcka elevernas nyfikenhet och kreativitet löper som en röd tråd genom utbildningen. Syftet är naturligtvis att etablera ett naturvetenskapligt förhållningssätt som innefattar en förmåga till kritiskt tänkande, logiskt resonemang, problemlösningar och systematiska iakttagelser. Fältstudier, experiment och laborationer blir därför till viktiga ingredienser i Naturvetenskapsprogrammet på Lundsbergs skola.

SAMHÄLLSVETENSKAP

Samhällsvetenskaplig linje med internationell profil.
Är du intresserad av samhällsfrågor och tycker om att läsa, undersöka, beskriva och diskutera? Är du intresserad av andra länder, internationella frågor och om hur allt i vår omvärld fungerar? Då är samhällsprogrammet med internationell profil något för dig?
Inriktningen samhällsvetenskap ger dig fördjupade kunskaper om människors olika livsvillkor runt omkring i världen. Din utbildning har en internationell infärgning där studier av omvärlden genomsyrar alla våra kurser och projekt. Du får möjlighet att fundera och fördjupa dig inom frågor som berör världens länders förbindelser och konflikter, mänskliga rättigheter, juridik och internationell ekonomi i kursen internationella relationer.

Språkkunskaper är viktiga i vårt globaliserade samhälle och du får färdigheter i språk som du kan använda när du ska studera vidare, både i Sverige och utomlands. Exempelvis ingår kursen engelska 7 som en del av din utbildning. Är du intresserad av att förstå bakgrunden till världens konflikter, staters utveckling samt Sveriges roll i omvärlden är inriktning samhällsvetenskap med internationell profil programmet för dig.

Antagning

Oavsett om du vill söka till grundskolan eller gymnasiet hittar du våra antagningsrutiner med viktiga datum inför varje läsår under fliken "Ansökan"

Dagelev på Lundsbergs skola

Som boende i regionen har du möjlighet att studera som dagelev hos oss.

Här på Lundsbergs skola finner du en lugn studiemiljö med små klasser och ett engagerat lärarteam som alltid sätter eleven i fokus. Efter skoltid erbjuds du ytterligare hjälp med dina studier på ”studden”, där en lärare alltid finns till hands för att hjälpa dig med läxläsning och leda dig vidare i din utveckling.

Likt alla internatelever på skolan tillhör du som dagelev ett elevhem där du äter din lunch. (Du kanske också tävlar för ditt elevhem i skolans många idrottstävlingar).

Skollunchen är kostnadsfri. Att äta frukost, middag och att övernatta på elevhemmet är möjligt till självkostnadspris.

Du ansvarar själv för resan till och från skolan. Gymnasieelever kan ansöka om resebidrag från sin hemkommun.

Du som dagelev är välkommen att delta i skolans aktiviteter även på kvällar och helger. Om du vill delta i sporter på skolan krävs ett medlemskap i skol-IF. Medlemskapet kostar 500 kr/läsår och ger dig tillgång till idrottshallar, tennisbanor, gym, aktiviteter mm.
ANSÖK