IDROTT

Mellan de sex hemmen sker idrottstävlingar om idrottspriser. Flickor och pojkar tävlar hemvis om olika vandringspriser. De idrotter som utkämpas på Lundsbergs skola är bland annat badminton, basket, bordtennis, fotboll, friidrott, innebandy, längdskidåkning, rodd, skytte, golf, tennis, terränglöpning och volleyboll.

SIPSI

Det sker även idrottstävlingar genom Sveriges Internat- och Privatskolors Idrottsorganisation, SIPSI, som förutom Lundsbergs skola utgörs av Enskilda gymnasiet, Sigtuna Humanistiska Läroverket och Viktor Rydberg Gymnasium. En rolig tävling där alla kan bidra med något. Vi tävlar i grenarna fotboll, tennis, friidrott, golf, rodd, badminton, basket, innebandy och volleyboll.

MENS SANA IN CORPORE SANO

– en sund själ i en sund kropp – det är skolans motto

Sport och idrott intar av tradition en naturlig plats på Lundsberg. Skolans alla elever har minst två lektioner schemalagd idrott och hälsa i veckan och dessutom är sport och idrott en integrerad del i fritidsverksamheten. Kontinuerligt under året genomförs i ett flertal sporter individuella träningar och tävlingar mellan eleverna eller mellan elevhemmen på skolan

”Vår vision är att möjliggöra undervisning som förmedlar glädje, självförtroende, kreativitet och som samtidigt inspirerar till ett livslångt lärande.”

STAFETTEN

Lundsbergsstafetten går 15 sträckor runt Lundsbergsområdet. Under avslutningsdagarna genomförs en traditionsenlig stafett på 8 gånger 200 meter samt roddtävlingar mellan elevhemmen.

IDROTTSUTBYTEN

Vi nätverkar även med andra föreningar för utbyten mellan lokala idrottsföreningar.