HISTORIA

Den 30 januari år 1896 grundades Lundsbergs skola. Fem elever flyttade då in på elevhemmet Herrgården. I dag, 125 år senare, bor och studerar det närmare 250 ungdomar på Lundsberg och elevhemmen har växt till sex till antalet. Den 1 juni 1906 klev Lundsbergs skolas grundare William Olsson upp i talarstolen under terminsavslutningen och sade: "Då jag frångår den vana jag haft, att ej tala vid dessa årliga sammanträffanden, sker det därför en ändring som förestår, som gör att jag sannolikt nästa gång vi träffas ej längre äger skolan. Ni lärjungar, hur skulle det vara om man helt enkelt tänkte sig att anförtro skolan till eder i framtiden. Jag tror att om ni vill veta, att skolan tillhör eder, skall den bliva er kärare, och det är på eder och blivande lärjungars kärlek till skolan, som jag vill att skolans framtid skall byggas".

Lundsbergs skola står i dag starkare och tryggare än någonsin. Vi är oerhört stolta över våra elever som tillsammans med vår personal är med och utvecklar och rustar Lundsberg inför resan mot de nästa 125 åren. I dag vill vi även rikta ett stort tack till alla föredettingar. Var ni än befinner er i livet och världen; er skola står trygg vid Hållsjöns strand och ni kommer alltid ha en plats här. Vi riktar också ett stort tack till våra nuvarande elever som tar sitt ansvar för arvet, och tillsammans gör Lundsberg så fantastiskt.

Lundsbergare, du äger skolan. Känn ditt ansvar för arvet!

Friluftslivet var redan från början av stor betydelse och de olika elevhemmen gav den idealiska utgångspunkten för lagsporter. År 1899 inköptes två kapproddningsbåtar in från England. Den första fotbollsplanen stod klar 1900, samma år som gymnastiksalen invigdes. Den nuvarande idrottsplanen invigdes 1923 av dåvarande kronprinsen, Gustaf Adolf, som delvis var ansvarig för dess tillkomst.

Idag är skolan och alla tillhörande byggnader moderniserade och anpassade efter nutidens behov, men den ursprungliga själen finns kvar, den som ger Lundsberg dess unika ställning i världen.

WILLIAM OLSSON

William Olsson (1862-1923) föddes i London den 15 juni 1862. Han skickades till Karlstad Läroverk för att få en svensk utbildning och hälsade ofta på sin farbror som var komminister i Lungsunds församling. Där träffade han även familjen Bergman, bosatta på Lundsbergs Herrgård och föll för familjens dotter Maria som senare blev hans hustru. Efter bröllopet 1887 bodde William Olsson med sin familj i London där han arbetade inom familjens träagenturfirma, men 1896 flyttade familjen till Värmland för att bygga upp fler och starkare affärsrelationer med svenska leverantörer.

Kring sekelskiftet genomgick Sveriges industrier radikala strukturförändringar. I dessa spelade William Olsson en ledande roll. Han grundade nya industrier och kraftverk, och ett stort antal av Sveriges ledande skogs- och järnindustrier ingick i hans förmedlingsverksamhet.

1896 grundade han Lundsbergs skola på egendomen som han hade köpt redan 1892 av svärföräldrarna. När skolan startade den 30 januari 1896 hade endast fem elever anmälts. Två av dem var söner till en av Londonfirmans kunder och de andra tre var svenskar. Till att börja med inhystes hela skolan på Herrgården, men redan 1897 stod skolhemmet Melltorp och det första skolhuset färdiga. 1898 byggdes det första större elevhemmet avsett för 30 pojkar, dagens Forest Hill. De närmaste åren tillkom fler elevhem, centralkök, lärarbostäder och sjukstuga. I mars 1906 brann dock den nya utbyggda skolan ned, men ritningar till en ny skolbyggnad fanns redan klara.

William Olsson var väl medveten om friluftslivets betydelse och uppdelningen i fristående elevhem gav den idealiska utgångspunkten för den, liksom vid engelska internatskolor, omhuldade lagsporten. Rodden blev från början den stora sporten och två av skolans elever blev så småningom så framstående att de fick representera Sverige vid de olympiska spelen 1912.

Utdrag ur den biografi som sonen Halvor William - Olsson avslutade 1986. Utdraget finns även i sin fulla form, tillsammans med mycket annat, i jubileumsboken "Lundsbergs Skola 100 år 1896-1996".