FOREST HILL

Färdigställt 1898. Namnet valdes på förslag från grundaren William Olssons syster Mary Cooper. Idag bor det 45 pojkar på Forest Hill.

EN TRYGG BOENDEMILJÖ

Varje elevhem har tre elevhemsföreståndare knutna till hemmet varav minst en alltid är i tjänst. På elevhemmen bor det ca 30 - 50 elever. De flesta bor tillsammans med en kamrat i dubbelrum, en rumskamrat ger trygghet och är också en del i att eleverna lär sig att visa hänsyn till varandra samt ta ett gemensamt ansvar för sitt boende.

Det finns även singelrum på samtliga elevhem som fördelas efter behov. Standardmöblering på rummen består av säng, skrivbord, skrivbordsstol och bokhylla.

Mail: hill@utb.lundsbergsskola.se

Elevhemsföreståndare: David Weijber, Marika Lindbom ,Cristina Uhlén och Katarina Ekman

Ekonomibiträden: Magda György och Åsa Friberg

Hela skolan inklusive elevhemmen har idag mycket bra trådlös bredbandsuppkoppling vilket ger tillgång till internet var ni än befinner er.

Förutom elevrummen finns på varje hem ett fullt utrustat kök, matsal och en salong. Salongen används för veckovisa samlingar på elevhemmet men också för att umgås, läsa läxor eller ha en mysig stund.

Elevhemsföreståndarna är förebilder och tar ansvar för att skapa en stabil och trygg boendemiljö för eleverna på elevhemmet. De ansvarar även för att det är en god studiemiljö och att de gemensamma internatreglerna följs genom tydliga gränser och bestämt ledarskap. Det dagliga arbetet genomsyras av ett coachande arbetssätt, där de tillsammans med övrig personal ansvarar för att ungdomarna utvecklas positivt. En viktig del av elevhemsföreståndarnas arbete är att utbilda ungdomarna i sociala koder, moral och etiska normer där ungdomarna lär sig ta ansvar för sig själva, sina kamrater och sin omgivning.

Ekonomibiträdenas roll på elevhemmet är att ansvara och sköta all städning av gemensamma utrymmen, samt allt arbete kring måltiderna på elevhemmen under vardagarna. De finns även där som vuxna förebilder för våra ungdomar.