HISTORIA

Den 30 januari år 1896 grundades Lundsbergs skola av Wiliiam Olsson på egendom som han hade köpt 1892 av svärföräldrarna.

William Olsson (1862-1923), vars pappa hade utvandrat till England på 1850-talet, föddes i London och skickades till Karlstad läroverk för att få en svensk utbildning. Under tiden i Karlstad kom William ofta att hälsa på sin farbror som var komminister i Lungsunds församling. Där träffade han även familjen Bergman, bosatta på Lundsbergs Herrgård och föll för familjens dotter Maria som senare blev hans hustru.

Efter bröllopet 1887 bodde William Olsson med familj i London där han arbetade inom familjens träagenturfirma, men 1896 flyttade dem till Värmland för att bygga upp fler och starkare affärsrelationer med svenska leverantörer. Runt sekelskiftet genomgick Sveriges industrier radikala strukturförändringar, i vilka William Olsson spelade en ledande rolöl. Han grundade nya industrier och kraftverk, och ett stort antal av Sveriges ledande skogs-och järnindustrier ingick i hans förmedlingsverksamhet. Det var genom denna verksamhet som skolan initialt finansierades.

När skolan, utifrån engelsk inspiration , startade den 30 januari 1896 hade endast fem elever anmälts. Två av dem var söner till en av Londonfirmans kunder medan resterande tre var svenskar. Till att börja med inhystes hela skolan på Herrgården, men redan 1897 stod skolhemmet Melltorp och det första skolhuset färdiga. 1898 byggdes det första större elevhemmet avsett för 30 pojkar, dagens Forest Hill. Under följande år tillkom fler elevhem, centralkök, lärarbostäder och sjukstuga. I mars 1906 brann dock den nya skolbyggnaden ned, men ritningar till en ny skolbyggnad fanns redan klara och året därpå stod dagens skolhus klart.

William Olsson var väl medveten om friluftslivets betydelse och uppdelning i fristående elevhem gav den idealiska utgångspunkten för den, liksom vid engelska internatskolor , omhuldade lagsporten. Rodden blev från början den stora sporten och två av skolans elever blev så småningom så framstående att de fick representera Sverige vid de olympiska spelen 1912. År 1899 inköptes två kapproddbåtar in från England. Den första fotbollsplanen stod klar 1900, samma år som gymnastiksalen invigdes. Den nuvarande idrottsplanen invigdes 1923 av dåvarande kronprinsen , Gustaf Adolf, som delvis var ansvarig för dess tillkomst.

I dag, över 120 år efter att William Olsson grundade skolan, bor och studerar det närmare 250 ungdomar på Lundsberg och antalet elevhem har vuxit till sex till antalet.

Lundsbergs skola står idag starkare och tryggare än någonsin. Vi är oerhört stolta över våra elever som tillsammans med vår personal är med och utvecklar och rustar Lundsberg inför resan mot de nästa 100 åren. Idag vill vi även rikta ett stort tack till alla föredettingar. Var ni än befinner er i livet och världen; er skola står trygg vid Hållsjöns strand och ni kommer alltid ha en plats här. Vi riktar också ett stort tack till våra nuvarande elever som tar sitt ansvar för arvet, och tillsammans gör Lundsberg så fantastiskt.

Idag är skolan och alla tillhörande byggnader moderniserade och anpassade efter nutidens behov, men den ursprungliga själen finns kvar, den som ger Lundsberg dess unika ställning i världen.

Lundsbergare, du äger skolan. Känn ditt ansvar för arvet!

1907 skänkte William Olsson skolan med omkringliggande mark och byggnader till en stiftelse, som skulle kontrolleras av lundsbergarna själva. William Olsson ansåg att om lundsbergarna själva "ägde" skolan så skulle de på ett bättre sätt komma att ta hand om den och därigenom säkra dess framtid.

I takt med att antalet före detta elever växte, bildades 1913 Föreningen Gamla Lundsbergare, och det blev denna grupp som kom att utse skolans styrelse. Därigenom kom de före detta eleverna (föredettingarna) att "äga" och styra över skolan.

Idag har strukturen för Stiftelsen Lundsbergs skola formaliserats ytterligare. Stiftelsens styrelse består av sju ordinarie ledamöter, varav tre fortsatt utses av Föreningen Gamla Lundsbergare, tre av den sittande styrelsen och en av personalen. Styrelsen har det yttersta ansvaret för Stiftelsen Lundsbergs skola och styr verksamheten främst genom strategiska beslut som verksamhetschefen verkställer genom det dagliga arbetet.

I samband med att Lundsbergs skola kom att bli en stiftelse, tog även ett sextiotal föräldrar initiativet till att grunda den s.k Garantifonden vars syfte är att trygga skolans framtid. Fonden bidrog initialt mycket till det nya Skolhuset som stod klart 1907 och har genom åren stöttat skolan många gånger.

Baserat på utdrag ur den biografi som sonen Halvor William - Olsson avslutade 1986. Utdraget finns även i sin fulla form, tillsammans med mycket annat, i jubileumsboken "Lundsbergs Skola 100 år 1896-1996".